Miljarden mensen zijn door Jezus geïnspireerd in het verleden, en ook vandaag de dag nog. Er worden boeken en nummers over Jezus geschreven, en hij beïnvloedt het dagelijks leven van vele mensen. Niet alleen christenen halen inspiratie uit de persoon die Jezus Christus was in zijn tijd op aarde. Ook veel aanhangers van andere religies, zoals de Islam en het Hindoeïsme, zien Jezus als een profeet of raken door Jezus geïnspireerd .

Wie was Jezus Christus?

Jezus was voor veel mensen een wijze leraar, een vriend en een leider. Anderen zagen hem als een onruststoker, een rebel en een godslasteraar. Dus wie was Jezus Christus nou echt? Jezus was, en is nog steeds de Zoon van God. Hij is een inspiratiebron. Hij hield niet van arrogantie en het neerkijken op anderen. Hij bevond zich regelmatig onder de mensen die door de samenleving werden afgestoten, iets wat toen al helemaal bijzonder was. Hij werd er dan ook om veroordeeld door de Farizeeërs, de leiders van het Joodse volk. Maar Jezus zette ze op hun plek en trok zich er niks van aan. Hij was niet gekomen voor mensen die dachten te weten hoe het allemaal zat. Jezus Christus kwam juist voor mensen die de weg kwijt waren.

Bono van U2 deelde zijn geloof over wie Jezus is ooit in een interview (Engels).
“Either Christ was who He said He was, the Messiah, or a complete nutcase.”

Alles over Jezus Christus:

Wat heeft Jezus gedaan?

Jezus was een persoon die iedereen liefhad en alles vanuit liefde deed. Hij raakte de harten van mensen aan en was een luisterend oor. Geen wonder dus dat mensen door Jezus geïnspireerd raken. Jezus hielp mensen uit de put en ondersteunde ze waar nodig. Ook heeft hij veel mensen genezen; mensen die blind waren liet hij weer zien en verlamden liet hij weer lopen. Uiteindelijk is Jezus gestorven, een moord die geïnitieerd werd door de leiders van het joodse volk – die vonden dat Jezus teveel invloed had op de mensen. 

De dood van Jezus

Jezus wist dat hij vermoord zou worden, en het moest ook gebeuren om de ‘schrift’ (de voorloper op de bijbel, nu het Oude Testament) in vervulling te laten gaan. Maar de voornaamste reden is liefde. God wilde zo graag dat we bij hem en Jezus in de hemel komen na onze dood, dat Hij zijn enige zoon naar de aarde stuurde als offer voor al onze fouten, zodat wij vergeving kunnen ontvangen. Hierom nam Jezus, die nog nooit iets fout heeft gedaan, alle foute dingen op zich die de mensen ooit hadden gedaan, of nog gaan doen, alsof hij dit zelf zou hebben gedaan. Hij onderging deze straf door aan het kruis te sterven.
Hier bleef het echter niet bij; Jezus stond op uit de dood en liet daarmee zien dat hij sterker was dan de dood (de dood is de straf voor onze zonden).

Waarom Jezus dood moest

Dus waarom moest dit gebeuren? Dat is omdat iedereen wel eens iets fout doet. En om na het leven hier op aarde bij God te kunnen zijn in de hemel, moet men perfect zijn, zonder fouten. De straf voor onze fouten is voor ons te groot om ooit te kunnen dragen. Maar toch moeten we boeten voor onze zonden. God is namelijk rechtvaardig en iemand die rechtvaardig is, wil dat fouten rechtgezet worden. Vroeger deed men dit door een dier te offeren. Dat dier droeg dan als het ware de straf voor de persoon die hem offerde en op dat moment konden zijn zonden vergeven worden. Dit was iets dat telkens weer moest gebeuren, want steeds opnieuw doen mensen dingen fout.

Doordat wij zelf dus nooit die straf kunnen dragen, en de dierenoffers maar tijdelijk waren, is de hemel eigenlijk onbereikbaar voor ons. Maar door het offer van Jezus, hoeven we nu dus niet meer telkens dieren te offeren, en kunnen gewoon we gewoon ‘sorry’ zeggen tegen God en om vergeving vragen.

Wat zijn inspirerende uitspraken van Jezus Christus?

“Bid en je zal krijgen. Zoek en je zult vinden. Klop en de deur zal worden opengedaan.” Dit is een inspirerende uitspraak die Jezus deed. Je kunt het terugvinden in Lukas 11:10. Jezus deed nog veel meer inspirerende uitspraken, een aantal kun je hier vinden. De spreekwoorden ‘iemand de andere wang toekeren’ en ‘door het oog van de naald kruipen’, zijn ook door Jezus geïnspireerd.

Wat is de invloed van Jezus op ons huidig bestaan?

In de hele wereld, maar vooral de westerse wereld heeft Jezus’ bestaan op dit moment nog steeds veel invloed. Door de invloed van Jezus is het christendom verspreid over de hele wereld en in Nederland merk je daar veel van. Denk aan de kerstvakantie en de extra vrije dagen rond Pasen. Of neem bijvoorbeeld het Leger de Heils. Zij zetten zich in voor daklozen, vermiste mensen en bieden huiswerkbegeleiding of hulp met financiën. Ook zij halen hun inspiratie uit Jezus.

Welk effect kan Jezus op mijn leven hebben?

Wat is het effect dat Jezus heeft op een mensenleven? Jezus kan jouw hele leven op z’n kop zetten! En op de best mogelijke manier. Bij hem kun je namelijk heel veel vinden, dingen waar iedereen op een punt in zijn leven naar op zoek gaat. Rust, vergeving of kracht bijvoorbeeld. Bekijk het verhaal van de Islamitische Nazha en luister hoe Jezus haar leven compleet veranderde en zij door hem geïnspireerd  raakte.

Jezus in andere religies

Jezus is niet alleen bekend binnen het christendom. Ook andere religies, zoals de islam kennen Jezus. Moslims zien Jezus als een profeet, niet als de zoon van God. Binnen het Hindoeïsme zijn de meningen verdeeld. Sommigen zien Jezus als een gewoon mens, als hij überhaupt al bestond. Anderen zien hem als een leraar. Ook binnen het boeddhisme verschillen de meningen. Sommigen geloven niet in hem, sommigen geloven dat hij een verlosser was voor alle wezens en anderen dat hij God was.

Had Jezus kinderen?

De meningen over of Jezus kinderen had verschillen. Sommige mensen geloven dat Jezus getrouwd was en kinderen had met Maria Magdalena, maar dat is niet de meest logische conclusie om uit de Bijbel te trekken. Op basis van wat je in de Bijbel leest, was Jezus niet getrouwd en heeft hij ook nooit kinderen gehad.

Kan ik Jezus volgen?

Absoluut! Iedereen die het wil, kan Jezus volgen. Je hoeft hem ook niet eerst perfect te kennen voor je hem volgt. Tuurlijk is het handig om te weten waar hij voor staat en wie je precies volgt, maar je kunt tijdens het volgen van Jezus hem steeds beter leren kennen. Wil je hier graag persoonlijke hulp bij? 

Dit is de impact van Jezus op de geschiedenis

De vroegste impact van Jezus is te zien in het ontstaan van het christendom. Het Nieuwe Testament, het tweede deel van de Bijbel, bestaat omdat Jezus heeft bestaan. Ook hebben Jezus en het christendom impact gehad op onze taal. Zo komen veel spreekwoorden en uitdrukkingen uit de Bijbel. Neem bijvoorbeeld de uitdrukking ‘ongelovige Thomas’. Dat komt bij een volgeling van Jezus vandaan die bekend stond als een twijfelaar. 

Jezus heeft helaas ook impact gehad op een manier waar hij zelf niet achter staat. In de geschiedenis zijn er vele oorlogen ontstaan door mensen die zich christenen noemde. Denk bijvoorbeeld aan de kruistochten of de Dertigjarige oorlog. Bij deze oorlogen draaide het echter vaak niet om het geloof zelf, maar om macht. Jezus zelf moedigt helemaal niet aan tot oorlog. Sterker nog, de uitspraak ‘de andere wang toekeren’ komt bij hem vandaan.

Getuigenissen over Jezus

Ontmoetingen met Jezus en de getuigenissen door hem geïnspireerd hierover zijn er enorm veel. Zo’n ontmoeting kan heel veel inhouden. Sommigen horen een stem, zien een beeld of de persoon Jezus in de Bijbel raakt hen ineens. Vaak hoor je dat mensen op een dieptepunt van hun leven in aanraking komen met Jezus. Jezus geeft mensen weer hoop, een reden om te leven en een uitweg uit hun problemen. Bekijk hieronder een video waarin René vertelt over zijn ontmoeting met Jezus.

Wil je graag meer persoonlijke getuigenissen lezen, bezoek dan deze site.

Kunst over Jezus

Jezus heeft in het een enorme impact gehad op kunst en cultuur, en dat heeft hij nog steeds. Er is enorm veel religieuze kunst waarin Jezus wordt afgebeeld. Neem bijvoorbeeld het bekende schilderij van het laatste avondmaal van Leonardo da Vinci of het bekende beeldhouwwerk Pietà van Michelangelo, wat je hieronder kunt zien.

door Jezus geïnspireerd
Beeldhouwwerk ‘Pietà’ door Michelangelo

Muziek over Jezus

In de Bijbel lees je veel over muziek en speelt het een belangrijke rol. De eerste reactie van twee mensen die Jezus als baby ontmoeten, was zelfs het zingen van een lied. Tussen zijn dood en de dag van vandaag in, zijn er enorm veel nummers over hem geschreven. Je hoeft maar te googelen op ‘Nummers door Jezus geïnspireerd’ en je krijgt eindeloos veel resultaten. Een aantal voorbeelden zijn Jezus Overwinnaar, Zegekroon en Geef me Jezus. Deze nummers vertellen over wie Jezus is, en er blijven nummers uitkomen over hem. Er zijn ook artiesten die muziek over Jezus maken waar je het misschien niet van verwacht. Neem bijvoorbeeld Dolly Parton, met There was Jesus of Owl City met hun cover van het nummer In Christ alone

Jezus als inspiratiebron voor jou

Zoals je eerder (in dit artikel) in de video van René hebt kunnen zien, wil Jezus graag dat wij ons leven met hem delen. Daarnaast is hij ook een super inspirerend persoon en is het goed om te leven als Jezus. Jezus is iemand die alles deed vanuit zijn liefde voor de mensen en voor God. Hij wil ook een inspiratiebron zijn voor jou!

Wie is Jezus voor jou?

Ben jij benieuwd hoe Jezus jou in je dagelijks leven kan inspireren?
Of vraag je je überhaupt af waarom je voor Jezus zou kiezen? Als je nieuwsgierig bent, volg dan de WaaromJezus cursus. Dit helpt je meer te ontdekken over wie Jezus was. Maar ook welke betekenis hij vandaag de dag nog steeds heeft voor de wereld. En wat hij persoonlijk voor jou kan betekenen.

Je kunt ook persoonlijk contact met ons opnemen.