Vanuit allerlei streken over de gehele wereld zijn er verhalen over Jezus te vinden. Het belangrijkste verhaal over Jezus staat natuurlijk in de Bijbel, waar wij de belangrijkste jaren van Zijn leven kunnen volgen. Die jaren dat Jezus op aarde was, hebben het gewenste effect gehad; namelijk dat de verhalen over Jezus zijn doorverteld en opgeschreven. Hierdoor leren wij hem kennen. En omdat hij vandaag de dag nog leeft, kan iedereen zijn of haar eigen verhaal of relatie met Jezus en God vormen.
Ken of heb jij een persoonlijk verhaal met Jezus? 

Getuigenissen van christenen van vroeger

De allereerste getuigenissen van christenen over Jezus staan in de Bijbel. De eerste vier boeken van het Nieuwe Testament in de Bijbel gaan over Jezus en zijn door vier verschillende personen, Mattheüs, Marcus, Lukas en Johannes, los van elkaar geschreven. De verhalen uit deze vier evangeliën beschrijven allemaal het leven van Jezus. Als je in de bijbel leest zul je merken dat in grote lijnen deze verhalen hetzelfde zijn, maar de ene schrijver beschrijft een gebeurtenis met wat andere details dan de andere schrijver. Het gebeurt ook dat een evangelist een bepaald verhaal over Jezus wel vertelt en de ander niet.

Niet-Bijbelse verhalen over Jezus

Los van de Bijbel zijn er geschiedschrijvers geweest die over Jezus schrijven, waaronder Flavius Josephus en de Griekse filosoof Celsus. Dit zijn niet-bijbelse verhalen over Jezus. Deze mensen waren geen christenen, ze vertelden gewoon wat voor soort man Jezus was, wat ze van hem vonden en beschrijven zijn dood. 

Verhalen over Jezus uit deze tijd

Het is logisch dat er verhalen over Jezus zijn uit de tijd waarin hij leefde, alhoewel op den duur werd onderdrukt dat verhalen Jezus’ leven naar buiten kwamen. Het was namelijk een beweging die autoriteiten liever niet zagen. Toch zijn er toen ook verhalen opgeschreven – en ook nu nog, 2000 jaren later, wordt Jezus echt door mensen ervaren en zijn er veel mooie getuigenissen te vinden. De meest opzienbarende getuigenissen zijn van mensen die een flinke ommezwaai in hun leven hebben gemaakt. Veel van die bijzondere verhalen zijn dan ook opgeschreven in boeken.

Het verhaal van Saulus

In de Bijbel staat een verhaal over Saulus. Saulus had juist een hekel aan christenen en aan Jezus. Hij vervolgde ze zelfs; ging ze achterna en zette ze gevangen, of erger. Op een gegeven moment heeft God op een bijzondere manier tot hem gesproken, waarna hij juist aan anderen over de goedheid van Jezus ging vertellen.

Verhalen van moslims die christen werden

Ook in deze tijd zijn er voorbeelden en boeken te vinden van mensen die eerst niks van Jezus en God wilden weten; onderstaand een rijtje van indrukwekkende boeken van moslims die christen werden:

Verhalen uit onze omgeving over Jezus

Naast deze boeken zijn er talloze verhalen van mensen dichterbij onszelf die Jezus ervaren. Misschien ken je zo’n verhaal van iemand uit je omgeving?

God en de Bijbel bieden innerlijke sterkte en moed; wanneer het je voor de wind gaat maar ook als je het moeilijk hebt. Soms antwoordt God heel concreet en duidelijk. Zoals bij Roberto, die een getuigenis achterliet op Ik Wonder Jou: Toen hij vroeger op school zat, was gymnastiek zijn minst favoriete les. Want veel dingen lukten hem gewoon niet en hij schaamde zich vaak. Tijdens een gymles zaalvoetbal ging hij bidden tot God. Hij vroeg of hij ook eens een goal mocht maken. En ja hoor, hij schoot niet één keer raak, maar zelfs meerdere keren! Zijn klasgenoten waren verbaasd en zwaar onder de indruk. De volgende keer mocht hij het team samenstellen. Roberto wist en voelde dat God hem toen had geholpen. Nog steeds herinnert God hem vaak aan een bepaalde bijbeltekst en Zijn trouw.

Verhalen van anderen over Jezus

Op jezus.nl en jesus.net bieden wij inspiratie en cursussen aan en daar krijgen wij vele reacties op. We delen een aantal mooie verhalen:

Reacties op Jezus.nl

“Ik wil jullie bedanken… want zonder de online cursussen en informatie over Jezus, zou ik hier niet zijn. Ik kom uit Iran en ik zou het leven hebben opgegeven, maar nu heb ik hoop gevonden.”

“Dit jaar is zo moeilijk voor me geweest. Ik heb mijn moeder verloren aan Covid en nu moet ik alleen voor mijn erg zieke vader zorgen. Ik heb zelf ook met Covid geworsteld. Op een gegeven moment werd ik zo boos op God dat ik al maanden niet meer had kunnen bidden. Ik gaf God de schuld van al deze ellende. Dus ik wil je bedanken voor je e-mails omdat je hoopvolle woorden me eraan herinneren dat, hoewel ik me eenzaam voel, ik met God nooit alleen ben. Door onze zwakheid is Hij sterk.”

 “Een grote dank aan mijn e-coach. Door haar hulp en deze cursus ben ik geloof niet meer gaan zien als het houden aan regels en voorschriften, maar als een manier van leven – juist vol dankbaarheid en liefde.”

Verhalen op Jesus.net:

“When I visited your website for people who struggle with suicidal thoughts, I never expected to connect with someone who would talk to me about God, to be pointed towards God’s promises that I can hold on to. I can see now that God will bring people into your life that will draw you closer to Him. My dark thoughts haven’t completely disappeared but I feel like I can breathe again and I have now seen the shimmer of light. I have found hope.”

“At my grandfather’s funeral, the minister said that my grandfather’s greatest desire was that we all would personally connect to Jesus. I was so moved. When I got home, I started searching online. Who is Jesus? I found this online course and learned all about Him. I have now decided to give my life to Jesus!”

Jezus houdt van jou

Misschien lees je deze verhalen over Jezus en vraag je je af of jij ook een verbinding kan voelen met God. Of wil je gewoon meer over Jezus en God weten en bemoedigd worden? Wij weten dat God van jou houdt, en nodigen je uit om onze dagelijkse bemoedigingen te lezen of een cursus te volgen. Die eerste stap zetten is waarschijnlijk alles wat nodig is!

Ontvang elke dag een bemoediging in je mailbox. 

Neem contact met ons op voor al je vragen over Jezus en geloof.