Hoe word je christen?

Elke maand googelen ongeveer 50 mensen deze vraag: “Hoe word je christen?” Blijkbaar hebben veel mensen een verlangen om meer over Jezus te weten te komen. Of over God. Het is ook niet zomaar een vraag! Best logisch dat mensen op zoek zijn naar een antwoord. Want wat komt er allemaal bij kijken als je christen wilt worden?

Neem de eerste stap

De eerste stap is het maken van een keuze. Het besluit dat je christen wil worden, of er in ieder geval meer van wil weten is daarin de eerste stap. Het geloof komt meestal niet zomaar aanvliegen. Je kiest ervoor om er meer over te willen leren. Daarom is het maken van die eerste keuze een hele belangrijke stap.

Ontdek nog meer over Jezus door dagelijks een bemoediging in je mail te ontvangen; meld je daarvoor hier aan.

Bid

Dit is een belangrijk onderdeel in je keuze om christen te worden. Bid. Aan bidden zijn geen strenge eisen verbonden. Je mag gewoon tegen God zeggen waar je op dat moment aan denkt. Positief of negatief, het maakt God niet uit. Hij wil gewoon graag weten wat jou bezig houdt. Vertel God dat je christen wilt worden en vraag aan God om jou te helpen in jouw zoektocht. Vraag hem om jou leiding te geven en de juiste mensen op jouw pad te brengen. God geeft veel om jou en wil je maar al te graag helpen! Weet je niet goed hoe je moet bidden? Hier vind je een stappenplan om jou te helpen.

Doe onderzoek

Als je een belangrijke keuze maakt, wil je natuurlijk eerst zoveel mogelijk weten over datgene waar je voor kiest. Bij het christelijk geloof is het precies hetzelfde. Nu is het echt niet zo dat je het geloof 100% moet begrijpen of de hele Bijbel gelezen moet hebben voordat je christen wordt. Maar het is wel goed om te weten waar je aan begint. Op onze site kun je al best veel leren over het christelijk geloof. Maar het is ook zeker een aanrader om zelf de Bijbel te gaan lezen. Je kunt dat het beste beginnen met Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes. Dat zijn de eerste vier boeken van het Nieuwe Testament. Ze zijn goed te begrijpen en vertellen het verhaal van Jezus

Maak de keuze

Deze keuze is het allerbelangrijkst. Hoe wordt je uiteindelijk christen? Het antwoord is eigenlijk heel makkelijk: door te kiezen. Als je het echt meent en echt wilt, kun jij vanaf dit moment christen zijn. Je hoeft je niet ergens in te schrijven of het te melden bij een kerk. Je kunt gewoon nu in één keer christen zijn. Het is goed om dit moment in gebed met God door te brengen en tegen hem uit te spreken dat je er nu voor kiest om christen te zijn. Geloof dat Jezus voor jouw zonden is gestorven en weer opgestaan. Neem hem aan als jouw redder en verlosser. Dan ben je christen en vanaf dan kun je gaan groeien. Weet je eigenlijk nog niet zo goed wie Jezus is en wat hij voor jou gedaan heeft? Je kunt hem hier beter leren kennen.

En nu?

Misschien heb je nu de keuze gemaakt om christen te worden of je wil graag weten wat er daarna gaat gebeuren. Hoe kun je nu groeien in geloof? De volgende stappen zijn niet in een specifieke volgorde gezet. Het is goed om ze allemaal te zetten, maar in welke volgorde je dat doet, is aan jou.

Lees de Bijbel

Hier heb je misschien al een beginnetje aan gemaakt tijdens je onderzoek, anders is het goed om er nu mee te beginnen. De Bijbel wordt door veel christenen de basis van hun leven genoemd. In de Bijbel kun je veel leren over God en over hoe je een relatie met Hem opbouwt. Je leert welke dingen God van jou vraagt te doen, zoals anderen vergeven. Ook leer je wat God je wil geven, zoals rust. Je kunt hierdoor groeien in geloof en uiteindelijk er zelf ook over delen met anderen.

Leer andere christenen kennen

In de Bijbel maakt God het duidelijk dat hij de gemeente belangrijk vind. Geloven is bedoeld om samen te doen. Je zou ervoor kunnen kiezen om naar een kerk te gaan. In de kerk wordt er, onder andere, uitleg gegeven over de Bijbel. Je kunt ook laagdrempeliger beginnen. Misschien ken je wel anderen die christen zijn en kun je er met hen over praten. Je kunt ook online christelijke communities zoeken.

Je kunt er ook voor kiezen om een Alpha-cursus te doen. Dit is een basiscursus over het christelijk geloof voor mensen die er meer over willen weten of christen willen worden. Je kunt op heel veel plekken in Nederland deelnemen aan de Alpha-cursus. Kijk op de site, vul jouw plaatsnaam in en ontdek waar de dichtstbijzijnde Alpha-cursus voor jou is. Wil je graag nu meteen met iemand praten? Dat kan! Stuur hier een berichtje naar een van onze e-coaches. Ze willen graag met jou in gesprek!

Fouten toegeven en vertellen

Deze stap bestaat uit een stap naar jezelf en een stap naar God. Iedereen doet wel eens iets fout, daarin is niemand uitgezonderd. Ga jezelf na en durf toe te geven wat die dingen bij jou zijn. Dat is best lastig en pijnlijk, maar het gaat voor een opluchting zorgen! Want je hoeft er niet vervolgens mee in je hoofd te blijven zitten. Het tweede deel van deze stap is namelijk dat je die fouten tegen God vertelt. Waarom? Omdat God jou heel graag wil vergeven. Als jij daarom vraagt, doet hij dat zeker! 

Ga met ons in gesprek!

Dit is geen must om christen te worden en ook niet iets wat je per se moet doen nadat je christen bent geworden. Maar het kan wel fijn zijn voor jou om vragen te kunnen stellen aan iemand die veel van het christelijk geloof af weet en jou graag wil helpen. Heb je hier behoefte aan? Stuur ons hier een berichtje. We kijken er naar uit om in gesprek te gaan met jou! Wil je graag dat er voor je wordt gebeden, dan kun je ons hier een bericht sturen.