Kerk zijn en online kansen benutten

Start | Kerk zijn en online kansen benutten

Jesus.net publiceert vandaag de brochure: KERK ZIJN en ONLINE KANSEN benutten. Een uitgebreid document om kerken te laten zien welke mogelijkheden het internet biedt om verbonden te blijven.

Hoe blijf je in deze tijd als kerk verbonden met elkaar? De grote vraag voor veel kerken op dit moment. De corona crisis sloot plotseling alle kerkdeuren. De toekomst blijft onzeker: wanneer kunnen we weer grote samenkomsten en activiteiten houden? Hoe zorg je ervoor dat gemeenteleden zich verbonden blijven voelen met de kerk, met elkaar en bovenal met God?

Afhaken
Uit onderzoek* in de Verenigde Staten blijkt maar dat maar liefst 1 op 3 christenen gestopt is met het bijwonen van kerkdiensten. Nog maar 35% bezoekt (fysiek of online) hun pre-corona kerk. Anderen zijn overgestapt naar een andere kerk of kijken online elders mee. Veel kerkleden haken dus af. 

Uitdaging
Een grote uitdaging voor veel kerken. Ook in Nederland. “Mensen willen graag gezien worden. Mensen zoeken naar contact. Fysiek is dat nu veel lastiger maar er zijn online veel creatieve vormen te vinden,” aldus Jan-Willem Bosman, directeur Jesus.net. Veel kerken ontdekken steeds meer de mogelijkheden van het internet om te connecten met de gemeente maar ook met de mensen daarbuiten. Jesus.net laat de kansen zien die kerken hebben om die online verbinding te maken, te behouden en te vergroten. Ook als straks de kerkdeuren weer wagenwijd openstaan.

“Ik hoop dat kerken straks niet teruggaan naar het oude normaal maar dat ze geïnspireerd zijn door de kansen die het internet biedt. Laat online aanwezigheid een onderdeel worden van het kerk DNA. Niet ter vervanging van samenkomsten of tradities maar wel als een waardevolle aanvulling,” benadrukt Jan-Willem Bosman. 

In de brochure ‘KERK ZIJN en de ONLINE KANSEN benutten delen we kennis, tips, ervaringen en aanbevelingen die kerken, huiskringen of andere communities kunnen helpen verbonden te blijven met elkaar. 

* Onderzoek van de Barna groep. In de brochure wordt verder ingegaan op hun bevindingen. 

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen via [email protected]