Hoe kan ik meer van Jezus ervaren?

Het christelijke geloof is niet iets alleen voor je hersenen. Het werkt door in elk aspect van je alledaagse leven. Jezus heeft vaak mensen gevraagd om hem te volgen. En dat zal niet makkelijk zijn, maakte hij duidelijk. “Neem je kruis op en wandel.” Maar hij belooft dat je nooit alleen zult zijn in duisternis. Maar hoe kun je meer van Jezus ervaren? Hoe kun je een volgeling van Jezus worden? Nou, door Jezus te volgen.

Meer van Jezus ervaren

We weten veel over zijn boodschap en leven door de verhalen uit de Bijbel. Zelfs als je niet bekend met deze eeuwenoude verhalen, zul je waarschijnlijk wel de basisprincipes herkennen van het leven en de boodschap van Jezus. De kern zit in een paar prachtige simpele woorden: liefde, vergeving, nederigheid, gastvrijheid, gerechtigheid en dankbaarheid. Lees hier eens na de in Bijbel. Woorden die misschien wel makkelijk te begrijpen zijn maar ook heel moeilijk zijn toe te passen in het dagelijks leven. Liefde, een makkelijk woord dat we misschien wel te vaak gebruiken. Maar heb lief zoals Jezus liefhad, uiteindelijk een fatale liefde omdat hij werd vermoord vanwege zijn liefde voor mensen en omdat hij daarin zo anders was. Jezus volgen is geen garantie voor een makkelijk leven. Maar het is een uitdaging om anders te leven en om door een andere bril naar het leven te kijken. Zo kun je Jezus ervaren.

Vreugde en tranen

Er is een verhaal over twee Griekse filosofen. De ene stapt de deur uit en begint te lachen omdat hij de wereld een fantastisch wonderlijke plek vindt. De andere gaat zijn huis uit en begint hartstochtelijk te huilen omdat de wereld vol leed en verdriet is. Maar zit er in beide verhalen geen kern van waarheid? De wereld aan de ene kant prachtig en kunnen we er om lachen, maar aan de andere kant kunnen we wel janken. In de tijd van Jezus was het niet anders. In al zijn verhalen vind je tranen en vreugde.

Meer van Jezus ervaren in het hier en nu

Jezus maakt de wereld niet belachelijk, maar hij was wel blij omdat er iets heel nieuws zou beginnen. Hij noemde het een koninkrijk, een nieuwe realiteit. En Jezus huilde niet omdat hij had verloren. Hij leed samen met de wereld die hij zo lief had en hij leed mee met een wereld in pijn. De volgelingen van Jezus geloven dat de tranen en het lijden van Jezus werden vermengd met ons verdriet en onze pijn en dat Jezus alles op zich nam. Christenen geloven dat Jezus is gestorven maar ook weer dat hij is opgestaan uit de dood. En hierin ligt het mysterie van zijn wrede dood en opstanding: zo ontstaat er een nieuwe wereld, vol van hoop dat alles goed zal komen. Omdat christenen Jezus ervaren als heel dichtbij en persoonlijk. Geen niet alleen als historisch figuur, maar levend en liefhebbend persoon in het hier en nu.

God houdt van iedereen

Het christelijke geloof is helemaal verbonden met het verhaal van Jezus. In Jezus zien we een glimps van de liefde van God voor onze wereld. God houdt van iedereen en verlangt ernaar dat iedereen zijn liefde kent en daarop reageert. Deze liefde transformeert alles. Het geneest onze diepste wonden en herstelt wat is gebroken. Een licht in de duisternis. En de hoop dat het kwaad niet voor altijd zal winnen. Het kwaad is overwonnen door het fantastische offer van Jezus.

Wil jij meer van Jezus ervaren? Stuur ons hier een berichtje of start een online cursus. We helpen je graag verder in je zoektocht.