OUD GOUD GEVONDEN IN ROTTERDAM

Start | OUD GOUD GEVONDEN IN ROTTERDAM

Bijzondere verhalen van ouderen die volop in het leven staan

In een nieuwe videoserie Oud Goud vertellen ouderen, rondrijdend in een prachtige T-Ford, bijzondere verhalen uit hun leven. Ze delen hun perspectief op ouder worden en hoe zij tegelijkertijd positief en volop in het leven (blijven) staan. De serie is bedoeld als bemoediging en inspiratie voor ouderen die zich soms eenzaam of niet nuttig voelen, nu zij bijvoorbeeld gestopt zijn met werken. Hoewel onderzoek uitwijst dat 65-plussers wel degelijk online actief zijn, is er weinig aanbod voor deze doelgroep. Speciaal voor hen is deze videoserie gemaakt. Tevens wordt in de Week tegen Eenzaamheid een nieuw initiatief gelanceerd om ouderen dagelijks te bemoedigen via e-mail.

 

DUIDELIJK PROBLEEM

Eenzaamheid onder ouderen is actueel probleem, dat veel mensen dagelijks om zich heen zien en waarvan we de gevolgen horen in de media. Uit onderzoek van de GGD Rotterdam-Rijnmond blijkt dat 56% van de Rotterdamse ouderen zich ‘matig tot zeer ernstig eenzaam’ voelt. Uit onderzoek van het CBS blijkt echter ook dat meer dan de helft van de 65-plussers regelmatig op het internet te vinden is, onder andere om informatie te vinden over (geestelijke) gezondheid. In de leeftijd 65-75 gebruikt 95% van de mensen e-mail en onder de 75-plussers is dit 87%. Desondanks zijn er weinig tot geen online initiatieven voor ouderen in Nederland. Daarom wordt er in de Week tegen Eenzaamheid (1 tot en met 8 oktober) de website oudgoudrotterdam.nl gelanceerd, een video- en e-mailserie speciaal voor hen.

 

VIDEO- EN E-MAILSERIE

Rotterdam is een moderne stad met een grote diversiteit aan culturen. Juist in deze moderne stad reist het programma Oud Goud terug in de tijd, op zoek naar hoopvolle verhalen van ouderen. Welke herinneringen hebben zij aan de stad? Hoe gaan ze om met eenzaamheid? En waar halen ze kracht uit in het leven? Op de achterbank van een T-Ford delen ze hun levenslessen om anderen te helpen. Dit heeft geresulteerd in vijf unieke videoportretten, van mensen die ondanks problematiek en hun leeftijd positief in het leven staan. Zij zien en omschrijven de kansen van het leven nu zij een dagje ouder zijn en zijn zelf het ‘oude goud’: mensen op leeftijd die van onschatbare waarde zijn. De gehele serie Oud Goud zal verschijnen op de website oudgoudrotterdam.nl en zal ook worden uitgezonden op TV Rijnmond. De trailer van de serie is nu al te bekijken. 

 

  “Deze auto is voor mij een symbool van hoop, dat ik nooit te oud ben om te genieten”, vertelt de eigenaar van de T-Ford.  

 

De makers van Oud Goud willen niet alleen ouderen eenmalig met video’s inspireren, maar hen iedere dag bemoedigen. Door zich in te schrijven voor de e-mailserie ontvangen mensen iedere dag een bemoediging in hun inbox. In deze e-mails vertellen verschillende schrijvers iets over uiteenlopende thema’s. Als een koekje bij de koffie kan deze e-mail op een simpele manier iets bijzonders en positiefs bijdragen aan het dagelijks leven van de ontvanger. De makers, werkend vanuit een in Rotterdam gevestigde stichting, hopen met deze series anderen te inspireren om deze voorbeelden te volgen, in hun eigen omgeving (verhalen van) ouderen op te zoeken en in dit ‘oude goud’ te investeren. Op 2 oktober vindt er in de watertoren van Rotterdam, de oudste van Nederland, een diner plaats waarbij ouderen in het zonnetje worden gezet, kunnen genieten van een prachtig uitzicht over de stad en de primeur krijgen van de Rotterdamse videoportretten.

 

Bekijk hier de trailer:

 

OVER JESUS.NET

Stichting Jesus.net wil mensen elke dag bemoedigen. Op de voordeur van hun kantoor (de watertoren van Rotterdam) staat een slogan die hun missie goed samenvat: Heb geloof als een kind, breng hoop aan wie dit nodig heeft en heb alle mensen lief.

—————————————-

– EINDE PERSBERICHT –

Neem voor meer informatie, beelden, interviewmogelijkheden en als u vragen heeft contact op met Robbert-Jan Baelde
Content producer Jesus.net
[email protected]

Download deze beelden:

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen via [email protected]