BIJZONDERE AVOND VOOR OUDEREN IN ROTTERDAM

Start | BIJZONDERE AVOND VOOR OUDEREN IN ROTTERDAM

Samen genieten van een maaltijd in de week tegen eenzaamheid

Zo’n veertig ouderen kwamen woensdagavond samen in de Watertoren De Esch in Rotterdam. Daar werd met een bijzonder verwendiner het project Oud Goud Rotterdam gelanceerd, om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan.

Het doel van dit diner was om de ouderen te laten merken dat ze gewaardeerd, gezien en gehoord worden. Zo zagen ze een compilatie van de videoserie Oud Goud, werden verhalen en ervaringen gedeeld, en werd het gesprek aangegaan met Gert-Jan Segers (fractievoorzitter ChristenUnie) en Sven de Langen (wethouder Ouderen van Rotterdam).

“Een mooi initiatief om ouderen bij elkaar te brengen met een mooie serie, waarin Rotterdamse ouderen hun verhalen vertellen,” aldus De Langen. Voor Gert-Jan Segers was het een avond om “goed te luisteren naar en contacten te onderhouden met ouderen”.

Video’s én een e-mailserie

Onderdeel van het project Oud Goud is de 5-delige videoserie. Het eerste deel van de serie werd afgelopen zondag uitgezonden op RTV Rijnmond en had binnen 24 uur 136.000 kijkers. Maar het blijft niet alleen bij de video’s. De kijkers worden uitgenodigd zich in te schrijven voor een speciale e-mailserie, genaamd Een Gouden Morgen.

In deze serie ontvangen ouderen iedere dag een bemoediging in hun inbox. Als ‘een koekje bij de koffie’ kan deze e-mail op een simpele manier iets bijzonders en positiefs bijdragen aan het dagelijks leven van de ontvanger. Op de eerste dag van de week tegen eenzaamheid (1 oktober) werd de eerste e-mail verstuurd die de ouderen elke dag een gouden morgen moet bezorgen.

Op deze manier hoopt stichting Jesus.net (de maker van Oud Goud) iets te betekenen voor de ouderen in Nederland. Want de nood is hoog, zo blijkt uit cijfers van de GGD. Alleen al in Rotterdam wonen zo’n 96.000 ouderen, waarvan meer de helft zich eenzaam voelt.

Een voorbeeld daarvan wordt verteld door mevrouw Brans, aanwezig op het verwendiner: “Mijn man is elf jaar geleden overleden”, vertelt ze. “Dan ben je veel alleen. Een diner zoals dit is dan heel welkom. Gewoon er even tussenuit. Met thuis zitten komen de muren op je af.”

Ouderen die geïnteresseerd zijn in de video’s of de e-mailserie kunnen terecht op oudgoud.org. Daar kunnen ze zich gratis en vrijblijvend inschrijven voor de e-mails. Zondag (om 17:30 uur) wordt op RTV Rijnmond het tweede deel van de videoserie Oud Goud uitgezonden. Op de website van RTV Rijnmond zijn interviews met de initiatiefnemers, Gert-Jan Segers, Sven de Langen, en de ouderen zelf te bekijken.

“Een mooi initiatief om ouderen bij elkaar te brengen met een mooie serie, waarin Rotterdamse ouderen hun verhalen vertellen.” – Sven de Langen (wethouder Ouderen van Rotterdam)

Bekijk hier de trailer van Oud Goud:

OVER JESUS.NET

Stichting Jesus.net wil mensen elke dag bemoedigen. Op de voordeur van hun kantoor (de watertoren van Rotterdam) staat een slogan die hun missie goed samenvat: Heb geloof als een kind, breng hoop aan wie dit nodig heeft en heb alle mensen lief.

—————————————-

– EINDE PERSBERICHT –

Neem voor meer informatie, beelden, interviewmogelijkheden en als u vragen heeft contact op met Robbert-Jan Baelde
Content producer Jesus.net