Ken je de ‘Mission Impossible’ films? Ik vind het heerlijk om dit soort avonturenfilms te kijken. De hoofdpersonen krijgen een onmogelijke taak te doen. Ze leggen vaak een onmogelijke reis af met allerlei obstakels. Aan het einde van de film komt altijd alles op wonderlijke wijze goed. Allemaal special effects en twists in het verhaal. Echt fictie, want laten we eerlijk zijn: in het echte leven zou het nooit zo lopen.

In de Bijbel lees je het verhaal over Thomas, één van de vrienden van Jezus. Na het overlijden van Jezus is iedereen in zak en as. Maar dan hoort hij van de anderen dat Jezus leeft. Ze proberen hem op allerlei manieren te overtuigen dat ze Jezus hebben gezien. Dat het geen fictie of verzonnen verhaal is. Maar ongelovige Thomas kan het gewoon niet geloven. Hij zegt: “Ik geloof het pas als ik in zijn handen de wonden van de spijkers zie. Ik wil ze met mijn eigen vingers aanraken en ik wil met mijn eigen hand in zijn zij voelen.“(Johannes 20:23-31 BB).

Uitdrukking ‘ongelovige Thomas’

De uitdrukking ‘een ongelovige Thomas zijn’ komt – net als vele andere uitdrukkingen trouwens – uit de Bijbel. Thomas is de apostel die Jezus en de andere leerlingen niet zomaar op hun woord gelooft. Hij eist tastbaar bewijs om de opstanding van Jezus te geloven. “Eerst zien, dan geloven”. Zo zou je de woorden van de ongelovige Thomas uit het bijbelverhaal kunnen samenvatten.

Daarmee ligt de betekenis van de uitdrukking ‘een ongelovige Thomas zijn’ vrij voor de hand. We gebruiken de uitdrukking voor iemand die niet alles wat je zegt meteen gelooft. Die uitspraken in twijfel trekt. Die rationeel nadenkt. Een echte criticus dus.

Hoe gaat het verhaal van de ongelovige Thomas in de bijbel?

Op zich niet gek dat Thomas twijfelt. Zeker niet als je hoort wáár hij over twijfelt. Geef hem eens ongelijk, na alle heftige gebeurtenissen in die week. Thomas (vaak als Tomas geschreven in de Bijbel) is een van de twaalf leerlingen van Jezus. Allemaal zijn ze getuige geweest van Jezus’ gruwelijke dood. Een paar dagen later komen ze bij elkaar, verslagen door wat er is gebeurd. En dan staat Jezus ineens in de kamer. Hij toont hen zijn littekens.

De discipelen zijn uitzinnig van verbazing en vertellen Thomas, die er niet bij was, wat er is gebeurd. Maar hij weigert te geloven dat Jezus is opgestaan uit de dood. Hij zegt:

“Ik geloof het pas als ik in zijn handen de wonden van de spijkers zie. Ik wil ze met mijn eigen vingers aanraken en ik wil met mijn eigen hand in zijn zij voelen.” (Johannes 20:25, BB) 

Ik kan zijn reactie eerlijk gezegd wel begrijpen. Want de opstanding van Jezus ligt ver boven ons vermogen om te begrijpen. Thomas heeft Jezus misschien wel wonderen zien doen, maar opstaan uit de dood is gewoon Mission Impossible. Toch?

Eerst zien, dan geloven

Zo is hij bekend geworden als de ‘ongelovige Thomas’. Hoewel alle discipelen van Jezus te maken krijgen met twijfel, eist Thomas als enige expliciet bewijs. De eerste keer dat Jezus zich levend laat zien na zijn kruisiging, is Thomas er niet bij.

“Jezus kwam binnen, ook al waren de deuren dicht. Hij stond plotseling tussen hen in en zei: “Ik wens jullie vrede toe!” Daarna zei Hij tegen Tomas: “Kijk naar mijn handen en voel ze met je vingers. Voel met je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.” 

Jezus verschijnt. Voor de tweede keer aan zijn leerlingen. Onverwachts. Door gesloten deuren heen. En Jezus loopt op Thomas af. Hij laat Thomas heel dichtbij komen. Op een hele persoonlijke manier probeert hij Thomas te overtuigen: “Kom, kijk en raak Mij aan. Geloof.”

Thomas is overweldigd en kan alleen maar zeggen: “Meester, mijn God.” Jezus komt hoogstpersoonlijk naar hem toe. Hij veroordeelt Thomas niet voor zijn twijfel. Integendeel, hij komt precies tegemoet aan Thomas’ eisen. Hij wil Thomas tegemoet komen in zijn twijfels en geven wat hij nodig heeft.

Twijfels over Jezus

Heb jij wel eens twijfels over Jezus? Vind jij, net als Thomas, die hele opstanding maar lastig om te geloven? Je bent niet de enige. Zelfs één van zijn beste vrienden twijfelde!

Wat heb jij van Jezus nodig om over je twijfels heen te komen? Waardoor en hoe kan jouw twijfel verdwijnen? 

  • Als je de goede antwoorden krijgt?
  • Doorslaggevende bewijzen?
  • Wetenschappelijke argumenten? 

Herkenbaar? Vraag Jezus om zichzelf aan jou te laten zien. Persoonlijk. Jezus wil ook jou ontmoeten. In onze ogen is de opstanding een Mission Impossible. Maar bij Jezus is niets onmogelijk!

Zullen we samen bidden?
“Jezus, wij zien U niet. We twijfelen bij de verhalen over U, over God. Wat in de Bijbel staat, is net Mission Impossible. Maar als U ons gemaakt heeft, weet U al lang wat we nodig hebben om over onze twijfels heen te komen. Wat fijn dat U dat niet veroordeelt, maar ons in onze twijfel ontmoet. Wilt U zichzelf aan ons laten zien, op een manier die bij ons en onze twijfels past. Help ons om U te ontdekken, Jezus. Als twijfel ons overspoelt, hou ons dan vast. Amen.”

Ontdek nog meer over Jezus door dagelijks een bemoediging te ontvangen; meld je daarvoor hier aan.