Hoe moet ik bidden? – in 6 stappen praten met God

Heb je moeite om te bidden? Of vraag je je af: Hoe moet ik bidden? Het is een vraag die mensen regelmatig stellen. Sommige mensen zijn bang ‘verkeerd’ te bidden. Anderen willen van het gevoel af dat ze naar het plafond aan het bidden zijn. Dat is niet helemaal niet zo gek!

Hoe moet ik bidden: een paar uitgangspunten

Eenvoudig gezegd is bidden gewoon praten met God, net zoals je met je beste vriend zou praten. Hij hoort je als je tegen Hem praat en Hij antwoordt ook. Hoewel, dat laatste vinden we vaak moeilijk want hoe doet Hij dat dan? Hoe moet ik bidden en luisteren met een God die ik niet kan zien?

Bidden is tweerichtingsverkeer

Bidden is tweerichtingsverkeer. Bij het praten met of tegen God, kan het je helpen om te bedenken dat God ook terug wil praten. Hoe doet God dat? Sommige mensen ervaren dat God spreekt door de Bijbel heen. Of dat God gedachten geeft. God kan ook door een lied tot je spreken. Of hij spreekt door andere christenen.

Benieuwd naar een dagelijkse bemoediging en verhalen over hoe God werkt? Meld je dan hier aan.

6 stappen die je kunnen helpen bij: hoe moet ik bidden

Leren bidden, betekent dus ook: leren luisteren. In de volgende 6 stappen willen we je helpen antwoord te geven op de vraag: “Hoe moet ik bidden?”.

1. Maak een keuze
Allereerst heeft het te maken met een keus. Wil je praten met God of niet? Geen enkele andere tip kan deze eerste keus beïnvloeden.

2. Maak je hoofd leeg
Als je dan gaat bidden, kan het helpen om een rustige plek te zoeken. Bidden met de tv aan of je smartphone naast je kan je mogelijk afleiden. Een rustige plek kan je helpen om je te richten op God. Dit kan ook zijn tijdens een wandeling in de natuur!

Soms is je hoofd gewoon vol. En raak je bij het bidden afgeleid door dingen die je nog moet doen. Het kan helpen om je hoofd leeg te maken, door de dingen die je in gedachten hebt gewoon op te schrijven. Zorg er dus voor dat je pen en papier bij de hand hebt. Als er dan dingen in je gedachten komen die je nog moet doen of waar je mee bezig bent, schrijf ze op! Op deze manier vergeet je ze niet en heb je jezelf geholpen je gedachten leeg te maken.

3. Maak een lijstje
Maak voor jezelf een lijstje waarvoor je wilt bidden. Dat kan een gebedslijstje zijn, maar noem ook dankpunten.

Probeer helemaal stil te zijn en richt je op God.

4. Schrijf het op
Weet je niet waar je moet beginnen? Vind je het moeilijk om tegen God te praten, hardop of in je hoofd? Probeer dan eens een brief te schrijven aan God. Pak een papier, begin met een aanhef (‘Beste God’, ‘God’, ‘Lieve God’) en schrijf aan hem een brief. Vertel hem wat je bezighoudt, alsof je schrijft aan een vriend die je lang niet hebt gezien. Komen er gedachten in je op, schrijf deze op een apart blaadje (zie tip 2). Misschien dat het God is die deze gedachten geeft.

5. Een gebedsagenda
Soms lijkt het alsof God niet luistert naar je gebed. Dat je God bijvoorbeeld om hulp of iets anders gevraagd hebt, maar dat het lijkt alsof er niets mee gebeurd is. Misschien twijfel je wel of bidden wel werkt, helpt of iets doet.

Het kan dan helpen om een gebedsagenda of gebedsdagboek bij te houden. Gebruik een schrift als gebedsdagboek waar je de datum opschrijft en de onderwerpen en personen waarvoor je bidt en wat je voor hen bidt. Hierin kun je bijhouden waar je voor hebt gebeden en waar je later nog voor wilt bidden. Als je vaker bidt, kun je ook daadwerkelijk zien of God heeft geluisterd naar de dingen die je hebt gevraagd! (vergeet niet de beantwoorde gebeden op te schrijven – en dank God ervoor)

Als je twijfelt of bidden wel werkt…

Jezus wilde mensen geruststellen en aanmoedigen om God alles te vragen. Hij vergelijkt God met een goede vader, die van zijn kinderen houdt en hen wil geven wat ze nodig hebben. Lees het zelf maar in de Bijbel, bijvoorbeeld in Lukas 11!

“Stel dat je midden in de nacht naar een vriend gaat en zegt: ‘Vriend, wil je mij alsjeblieft drie broden lenen. 6 Want een vriend van mij is op reis en wil nu bij mij overnachten. Maar ik heb helemaal geen eten voor hem in huis.’ 7 En stel dat die vriend dan zou zeggen: ‘Stoor me niet! De deur is al dicht en we liggen allemaal al in bed. Ik kan je nu geen brood geven.’ 8 Zelfs al wil hij eigenlijk niet opstaan om je die broden te geven, toch zal hij ze je geven. Hij zal je zoveel geven als je nodig hebt. […]

9 Daarom zeg Ik jullie: bid, want dan zul je krijgen. […] 10 Want iedereen die bidt, zal krijgen. […] 11 Geen één vader geeft toch zijn zoon een steen als hij om een brood vraagt? Of een slang als hij om een vis vraagt? 12 Of een schorpioen als hij om een ei vraagt?

6. Maak je geen zorgen over ‘hoe ik moet bidden’ – ontspan!
Als je je druk maakt over ‘Hoe moet ik bidden?’, geeft dat vaak meer onrust dan ontspanning. Dus de laatste tip is een heel belangrijke: ontspan! Leg jezelf geen druk op. Het geeft niets als je de ene keer maar 5 minuten aan het bidden bent en een volgende keer weer langer. Ook geeft het niet als je het een dag even vergeet. God vindt het fijn als je met hem praat. Daar gaat het dan ook om, niet om het voldoen aan regels.

Hoe moet ik bidden – wat kan ik tegen God zeggen?

Misschien vraag je je nog steeds af: “Hoe moet ik bidden? Waar moet ik over praten met God? Wat moet ik tegen God zeggen?”. Hier is een handig hulpmiddel voor, dat je altijd bij je hebt. Het is je eigen hand.

Je duim
Die gebruik je meestal om op te steken en tegen iemand zeggen dat hij goed of oké is. Dat mag je ook naar God toe doen. Geef God een compliment. Vertel hem in je eigen woorden wat je in God waardeert, wat je mooi vindt aan God. Voorbeelden hiervan vind je ook in de bijbel, bijvoorbeeld in Psalm 8 en Psalm 92:1-6.

Je wijsvinger
Wijsvingers worden vaak gebruikt om naar anderen te wijzen. En helaas vaak niet op een positieve manier. Maar wist je dat als je naar iemand anders wijst, je op hetzelfde moment drie vingers naar jezelf wijst? Probeer maar!

Die wijsvinger kan ons dus helpen naar onszelf te kijken. Wat hebben wij zelf gedaan? Zijn er dingen die niet netjes zijn? Die we proberen te verbergen voor anderen? Dit zijn ook dingen die tussen God en jou in kunnen staan of die jou naar beneden halen. Vertel hier maar over tegen God. Hij weet er al van. En hij wil je vergeven. Je helpen om de rommel op te ruimen.

Je middelvinger
De middelvinger wordt niet altijd op een lieve manier gebruikt. In dit rijtje proberen we er iets positiefs van te maken. Bij de meeste mensen is de middelvinger de langste vinger. Dit wordt daarom de vinger van dankbaarheid. God heeft veel mooie dingen gemaakt. En jou mooie dingen gegeven en mooie dingen voor jou gedaan. Wat er ook speelt in je leven, je kunt altijd danken voor de mooie dingen doe God je heeft gegeven (Psalm 105:1-5; 1Thessalonicenzen 5:18).

Je ringvinger
Aan je ringvinger zit vaak een ring aan die jou herinnert aan anderen. Dus bij deze vinger mag je bidden voor anderen. Gezin, familie, vrienden, buren, regering, collega’s en anderen (Efeziërs 6:18; 1Timotheüs 2:1-4).

Je pink
De kleinste vinger. Die staat voor jezelf. Vertel God wat jou bezighoudt. Vraag Hem om leiding en wijsheid bij alles wat je doet of wil gaan doen. Vertel Hem de wensen van je hart (Mattheüs 7:7-8; Filippenzen 4:6-7). Door als laatste voor jezelf te bidden, voorkom je dat bidden een soort opnoemen van een verlanglijstje wordt. Op deze manier is je gebed altijd in een balans!

Hoe moet ik bidden – leren bidden

Mocht je na het lezen van dit artikel nog geen antwoord op de vraag ‘Hoe moet ik bidden?’, vraag ons gerust om hulp! Vul het formulier in op deze pagina. We helpen je graag verder.

Vind je het fijn als we voor jou bidden? Ga dan naar deze pagina.