Wat zegt Jezus over bidden?

“Ik wil niet meer bang zijn.” 

“Het leven zal je onderuit halen, maar je kunt zelf kiezen om weer op te staan.”

Deze quote toevallig eerder gehoord? Nee, deze uitspraak komt niet uit de Bijbel. Wel uit de kaskraker The Karate Kid. Een jonge gast verhuist naar China en wordt daar flink gepest. Als hij een oude kung fu meester tegenkomt, leert deze hem alle kneepjes van de vechtsport. Hij geeft hem zelfvertrouwen. Door te kijken naar de meester, zelf veel te oefenen, wordt hij steeds beter. De belangrijkste les die hij leert: focus & altijd doorgaan! En gek genoeg is dat precies hetzelfde wat Jezus over bidden laat zien. Laten we kijken naar de ‘meester van bidden’ en ontdek hoe jij kunt leren bidden.

‘Meester’ Jezus over bidden

Als je iets goed wil leren, dan kijk je naar de meester. Degene die weet waar hij/zij het over heeft. Die jou de kneepjes van het vak kan leren. Of het nou gaat over schilderen, koken of kung fu. Je leert door te kijken, te kopiëren, te lezen en zelf veel te oefenen.

En zo is het ook met bidden. Als je iets wilt leren over bidden, dan moet je kijken naar ‘de meester’. En dat is Jezus. Hij had een ‘direct lijntje’ met God. Gebed was verweven met zijn leven hier op aarde. Je kunt zoveel leren van Jezus over bidden. Jezus geeft vaak een inkijkje in zijn eigen gebedsleven. Hij geeft je tips mee, hij daagt je uit en helpt je als je zelf geen woorden kunt vinden. Laten we samen eens kijken wat jij kunt leren van de ‘meester van bidden’.

Wanneer bidt Jezus?

Enig idee hoe vaak Jezus bidt in de Bijbel? 25 keer! We hebben dus 25 voorbeelden in de Bijbel hoe Jezus omgaat met gebed. Daar moeten we toch iets van kunnen leren. We gaan ze niet allemaal langs maar hier een paar highlights.

Jezus bidt als hij…

…rust nodig heeft

Regelmatig lees je dat Jezus rust nodig heeft en dan een stil plekje zoekt om alleen te kunnen bidden zoals hier in Markus 1.

…verdrietig is

Jezus hoort dat zijn neef en vriend Johannes de Doper is onthoofd. Hij zoekt in Mattheüs 14 de eenzaamheid op om zijn verdriet te verwerken, bij God. 

…dankbaar is

De Bijbel omschrijft een moment in Lucas 10 dat Jezus een enorme blijheid ervaart en hij gelijk begint te bidden om God te danken. 

…bang is

Jezus is ook bang geweest. Op Goede Vrijdag smeekte hij God dat hij niet zou hoeven sterven. Er staat zelfs in Lucas 22 dat hij tijdens het bidden bloed zweet van angst. 

…een belangrijk besluit moet nemen

Als Jezus keuzes moet maken, neemt hij de tijd om te bidden. Hij wil dat zijn keuze, ook de keuze is van God. Als hij moet kiezen in Lucas 6 welke mannen zijn discipelen, zijn volgelingen worden, bidt hij de hele nacht om wijsheid zodat hij de juiste mannen zal kiezen. 

…een wonder heeft gedaan

Als we een wonder in ons leven nodig hebben, dan bidden we daarvoor. En wat als het wonder is gebeurd? Juist dan lees je in de Bijbel meerdere keren dat Jezus gaat bidden. Juist als het wonder al is geschied zoals bij de Wonderbare spijziging

Wat valt op? Onze ‘meester in bidden’ is kwetsbaar, een gevoelsmens. Jezus deelt zijn emoties met God. The good, the bad and the ugly. Hij betrekt God bij zijn dagelijks leven. Hij checkt als het ware altijd in maar ook weer uit. 

Hoe moet ik bidden dan?

Als je dit artikel leest, heb je misschien wel de wens om ook zelf te bidden. Misschien vind je het lastig om te weten hoe dan? Hier kan Jezus je zeker verder helpen.

Jezus bidt altijd tot God. Hij heeft een persoonlijke relatie met God. Hij noemt hem Vader en moedigt jou aan om dit ook te doen. Jezus neemt echt de tijd om te bidden en zorgt voor een setting waarin hij zijn aandacht erbij kan houden. Lees hier op welke plekken Jezus tot rust kwam en denk eens na wat voor jou een goede plek is om te bidden. 

Jezus zegt ook vaak: “Bedankt!”. In zijn gebeden bedankt hij God voor alles wat God geeft. Dat wil hij ook aan ons doorgeven in Filippenzen 4

“Maak je nergens zorgen over, maar vertel in gebed aan God wat je nodig hebt. Dank Hem ook voor alles.”

En als een ware ‘meester’ daagt hij jou ook uit. Om groter en gedurfder te bidden. Kijk eens wat hij zegt in Mattheüs 17

“Luister goed! Ik zeg jullie: je geloof hoeft maar zo groot te zijn als een mosterdzaadje. Als je dan tegen deze berg zou zeggen: ‘Ga van hier naar daar,’ dan zal hij daarheen gaan. En niets zal onmogelijk voor je zijn!”

Jezus zoekt geen perfectie

Er is wel één groot verschil tussen Jezus en andere meesters. Daar waar kung fu meesters – of meesters in welke skill dan ook – altijd streven naar perfectie, doet Jezus dat niet. Zijn doel is niet dat wij perfect gaan bidden. Integendeel zelfs. Hij waarschuwt zelf voor ‘perfecte gebeden’. Bidden doe je niet voor de show. Niet om anderen blij te maken of te laten zien hoe goed jij bezig bent. Natuurlijk is het mooi als je anderen kunt helpen door voor hen te bidden. Je ervaringen delen kan een ander echt helpen groeien. Maar bidden gaat altijd over de connectie tussen jou en God. En daar is geen ruimte voor maskers, mooie woorden of stoerdoenerij. God kijkt recht in ons hart. 

Lees hier wat Jezus precies zegt over schijnheilig bidden

Wees niet zoals de schijnheiligen: die bidden zodat iedereen het kan horen en zien, op de hoek van de straat en in de synagoge. Zij hebben hun beloning al. Als u bidt, ga dan uw kamer in, doe de deur achter u dicht en bid tot uw Vader in het verborgene. En uw Vader, die ziet wat er in het verborgene gebeurt, zal u belonen. En wees bij het bidden niet langdradig en gebruik geen zinloze woorden, zoals de andere volken doen. Want die denken dat hun gebeden worden verhoord als zij veel woorden gebruiken. Doe niet zoals zij. Bedenk dat uw Vader precies weet wat u nodig hebt, al voor u Hem erom vraagt! Mattheüs 6

Het beroemde gebed ‘Het Onze Vader’ 

Jezus waarschuwt ons voor zinloze en schijnheilige gebeden. Maar wat moet je dan zeggen? Vind je het lastig om op de juiste woorden te komen? Dan komt Jezus gelijk na dit gedeelte in de Bijbel met een prachtig gebed dat jij altijd kunt bidden. ‘Het Onze Vader’ is het allerberoemdste gebed uit de Bijbel. Dus weet je het even allemaal niet meer, lees dan dit gebed eens na en denk eens na wat jij kunt leren van Jezus over bidden. 

1. Onze Vader in de hemel, 

laat uw naam geheiligd worden, 

uw koninkrijk komen,

laat uw wil gedaan worden 

op aarde zoals in de hemel. 

2. Geef ons vandaag het brood

dat wij nodig hebben. 

Vergeef ons onze schulden, 

zoals ook wij vergeven 

wie ons iets schuldig is.

3. En breng ons niet in beproeving, 

maar red ons van het Kwaad. 

Want aan u behoort het koningschap, 

de macht en de majesteit tot in eeuwigheid.

Dit gebed is ‘meesterlijk’. Het laat precies zien wat Jezus belangrijk vindt in gebed: 

  1. Focus op God en geef Hem de credits die Hem toekomen
  2. Deel wat je nodig hebt maar sta ook stil bij wat je anderen kunt/ moet geven
  3. Erken dat we God nodig hebben. Om ons te beschermen en te kunnen vergeven

Of je nou een bestaand gebed bidt (wist je trouwens dat er wel 650 gebeden in de Bijbel staan!) of dat jij je eigen woorden kiest – probeer deze elementen erin terug te laten komen. 

ABCD-van-Jezus-over-bidden

Het ABCD van Jezus over bidden

Alle voorbeelden, Bijbelteksten en tips kunnen misschien een beetje laten duizelen. Daarom even een hele kort samenvatting over wat jij kunt leren van Jezus over bidden. 

A – Aandacht
B – Bedanken
C – Checken
D – Delen

Houd je aandacht erbij en focus je op God.
Bedank God in elke situatie van je leven.
Check regelmatig in en check bij God of je op het goede pad bent.
Deel wat je op je hart hebt.

En als het leven je onderuit haalt, kun je er zelf voor kiezen om op te staan. Door weer te beginnen met bidden. Doorgaan. Elke dag is een nieuw begin!

Vind je het lastig om zelf te bidden? Wij bidden graag voor je! Stuur ons hier een gebedsverzoek of vertel hier je verhaal of stel je vragen.