Hoe kan ik leren bidden?

Uren in de wacht staan en dan hoor je ineens dat verschrikkelijke geluid: *tuut* *tuut* *tuut*. En net nu je hulp nodig had of een klacht. Zo frustrerend dat je wel je telefoon door de kamer wil gooien. Herkenbaar?
Zo kan het ook wel eens voelen met bidden. Je hebt hulp nodig of je hebt een klacht en je lijkt maar geen contact te kunnen krijgen met God. Of je bent helemaal niet gewend om te bidden en je bent bang dat je het verkeerde nummer hebt. Je kan denken: wat doe ik verkeerd? Waar kan ik een cursus Leren bidden doen?

Stap voor stap leren bidden

Ook al heb je geen idee hoe bidden werkt, de belangrijkste stap heb je al gezet. Valt dat even mee! De allereerste stap om te leren bidden is namelijk dat je contact wilt met God. Als je dit artikel leest, borrelt er waarschijnlijk ergens in jou het verlangen om te kunnen communiceren met God.

Stap 1: Contact willen

Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld genomen 49% van de mensen bijna dagelijks bidt? Vooral Afrikaanse en Arabische landen scoren ontzettend hoog, soms wel 95% van de inwoners bidt elke dag. Hier worden natuurlijk wel alle religies in meegenomen en er zit natuurlijk wel verschil in tot wie je bidt. Toch is het mooi om te zien dat er in heel veel mensen het verlangen zit om te connecten met een hoger wezen. Met de hemel. Met een schepper. Ofwel God. En daar begint het allemaal mee. Je wilt contact. 

Stap 2: Maak een keuze

“Wie heb ik aan de lijn? Hallo? Hallo?” Om zeker te weten dat je contact krijgt met God, is het goed om te weten tot wie je precies bidt. Het voorbeeld van een verkeerd telefoonnummer klinkt misschien een beetje flauw, maar als je maar wat nummers intikt, is het wel lastig om de juiste persoon aan de lijn te krijgen. Met God is het net zo. Misschien moet je wel een keuze maken tot welke God je bidt. Bidt je tot Allah, tot jezelf, tot JHWH? Of bidt je tot de God uit de Bijbel? De God van de Bijbel wil in ieder geval heel graag contact met jou. Lees hier zijn uitnodiging uit de Bijbel.

“Als je tot mij bidt, zal ik luisteren.”
Jeremia 29:12

Stap 3: Leer God beter kennen

Poll: God is een: webshop, klachtenformulier, chatbox, examinator

Met een beetje geluk kon jij stap 1 en 2 overslaan maar misschien ben jij nog wel op ontdekkingstocht. Stap 3 is in ieder geval voor iedereen de allerbelangrijkste stap om te leren bidden. Ga ontdekken wie God is. Leer hem beter kennen. Ontdek wie God is en ontdek wie God vooral niet is. Hij is geen webshop waar jij je bestellingen kunt doen. Geen klachtenformulier waar je jouw ellende invoert en op verzenden drukt. Hij is ook geen examinator die kijkt of jij die online testjes wel goed hebt ingevuld. Het schildert allemaal zo’n negatief beeld over God. 

“Als uw zoon u om een brood vraagt, geeft u hem dan een steen? En als hij u om een vis vraagt, geeft u hem dan een slang? Natuurlijk niet! Al bent u slecht, u geeft uw kinderen wat goed is. Hoeveel te meer zal uw hemelse Vader het goede geven aan wie Hem erom vragen.”
Mattheüs 7:9-11

Ontdek vooral wie God wel is. Misschien is God wel meer een chatbox. En dan niet zo’n geautomatiseerde, maar een echt iemand die met jou wilt praten en naar jou wil luisteren. In de tekst hierboven staat dat hij een Vader is. Iemand die God voor jou wilt zorgen. Die oprecht in jou is geïnteresseerd. Hij wil naar jou luisteren.

Stap 4: Vertel God alles

Heb jij een vriend met wie je goed kan praten? Waar uren mee kunt bomen over het leven, de ups en downs? De beste vrienden zijn toch vaak mensen die goed naar je luisteren. En de beste vriend kun je zijn door ook goed te luisteren. Een echt gesprek heb je als je én praat én luistert. Zo is het ook met God. God wil alles over je leven horen. Wat je bezighoudt, waar je van baalt, waar je van houdt en van wie. Je klachten mag je best naar God sturen, ook je verlangens mag je zeker met God delen. Voor God hoef je geen moeilijke woorden te gebruiken. Wees lekker jezelf. En vind je het moeilijk om de juiste woorden te vinden? Haal dan je inspiratie uit deze standaard gebeden of bid bijvoorbeeld het Onze Vader. Belangrijk is echter de stap die daarna komt: luisteren. 

Stap 5: Luisteren

Hier komt misschien wel de meeste ruis op de lijn. De stap Luisteren. Bidden is tweerichtingsverkeer. God luistert. Maar hij antwoordt ook. Hoe dan? Dit kan op zoveel manieren. God communiceert van hart tot hart. Dus vaak communiceert hij door dingen die jouw hart raken. Muziek, poëzie, een bijzonder verhaal, advies van een vriend, door oneliners. Ook de Bijbel is een manier om te ontdekken wie God is en wat hij tegen jou te zeggen heeft. 

Zet bewust tijd apart om te luisteren. Vraag aan God: wat zegt u nou precies? Sla dan de Bijbel open. Luister naar een podcast. Staar eens een tijdje in de verte. Vertrouw op God. En op jezelf. Dat je zijn stem kunt verstaan. 

Stap 6: Wees dankbaar

Je hebt altijd wel iets om dankbaar voor te zijn. Hoe klein de zegening ook mag zijn. Corrie ten Boom zat tijdens de 2e Wereldoorlog in een concentratiekamp, samen met haar zus Betsie. Betsie zou de oorlog niet overleven. Maar Corrie heeft na de oorlog overal ter wereld gepreekt. Een boodschap van vergeving, maar ook van dankbaarheid. Ze vertelt het verhaal hoe haar zus God dankte voor de vlooien in hun barak. Want daardoor durfden de bewakers niet naar binnen en konden zij samen met andere vrouwen bidden en Bijbellezen. 

“Bid onophoudelijk. Wat er ook gebeurt, dank altijd God!”
1 Thessalonicenzen 5:17

Stap 7: Ga door!

Blijf vooral doorgaan! Stop niet met bidden. Ook als de hemel stil lijkt te blijven. Als je wilt leren bidden, moet je blijven oefenen. Misschien ook wel jezelf blijven uitdagen. Probeer eens bij jezelf te rade te gaan wat er in de weg zou kunnen staan. Welke ruis erop de lijn zit.

Weet je wat ook kan helpen? Een dagboek bijhouden met jouw gebedspunten. Schrijf op waar je voor bidt. Blader vooral af en toe eens terug en laat je verrassen door welke gebeden allemaal verhoord zullen worden. Soms heb je helemaal niet door dat God echt wel antwoord geeft. 

Kijk ook eens rond in je omgeving wie jou zou kunnen helpen. Als het moeilijk is om zelf te bidden, vraag dan of iemand voor jou kan bidden of bid samen. Of stuur ons hier een gebedsverzoek. Ons team van bidders bidt dan voor je.

“Wees blij, want God gaat iets geweldigs voor u doen. Geef niet op als u het erg moeilijk krijgt en houd nooit op met bidden.”
Romeinen 12:12

Ontdek hier wat er nog meer in de Bijbel staat over bidden en hier wat Jezus over bidden heeft gezegd. 

Twijfel je nog een beetje of bidden eigenlijk wel werkt? Bekijk hier eens dit filmpje van Denkstof. Gemaakt voor jongeren om uit te leggen of gebed nou werkt of niet.